ראשי » Uncategorized » עתיקה כחדשה

עתיקה כחדשה

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

תגליות והפתעות בערב הפתיחה של הסמינר למוזיקה מוקדמת בקונסרבטוריון ת"א / עמיר קדרון, 2.10.12

מעלתו העיקרית של הקונצרט שפתח את הסמינר השלישי למוזיקה מוקדמת היא הסקרנות שעורר לקראת השבוע העוקב, על שלל תכניו המגוונים, ובהם הרצאות, סדנאות, כיתות אמן והופעות. כל כך למה? כיוון שתכנית הערב כללה מלחינים ששמותיהם לא מופיעים חדשות לבקרים, בלשון המעטה, בתכניות הקונצרטים במחוזותינו – ואין צדק באלמוניותם.

דוגמה מייצגת היא ז'אק דופלי (Duphly), אשר מפרי עטו ניגן נעם קריגר בצ'מבלו. "Les Graces" היא יצירה מהפנטת ביופיה, ותכונה זו התממשה למרות חסרונות הביצוע. מבחינה טכנית, לקתה הנגינה במספר לא מבוטל של אי-דיוקים; מנגד, הפליא קריגר לעצב את האווירה באמצעות phrasing אנין.

מאבק אחר בין קשיים טכניים לכוונות טובות – שגם כן הסתיים בניצחון המוזיקה – חל בהספד המוזיקלי "Tombeau pour M. De Sainte Colombe" שהקדיש מארה (Marais) למורו. לאורך נתח ניכר מהיצירה, המשלב הגבוה של הוויולה דה גמבה התאפיין בצייצנות מטרידה. בהמשך יכל שרון רוזנר (תזכורת נאותה: עורך אתר זה ובעליו) לגמבה הסוררת, ואף הגדיל לעשות ותיבל נגינתו בוויברטי מפתיעים. התעשתות הביצוע ועבודת הצוות עם הצ'מבלו – הפעם בידיה האמונות של זהר שפי – לבסוף הוציאו לפועל את איכותה החודרת-מצמררת של המוזיקה.

מן הראוי להפנות זרקור של פירגון לצ'לנית אורית מסר-יעקבי, שהתמצבה כאישיות המוזיקלית המרתקת ביותר בקונצרט, לאו דווקא בהשוואה להופעתו המאכזבת משהו של הצ'לן האורח, ריינר ציפרלינג. האחרון פתח בריצ'רקר הראשון של גבריאלי – יצירה קצרה מכדי לתת עדות הולמת על כישורי המבצע – ואח"כ ניגן סרבאנד מאת באך (מתוך הסוויטה מס' 4) מבלי להותיר חותם יוצא דופן.

מסר-יעקבי השתלבה במספר יצירות ובלטה בהופעה נמרצת, וחשפה מלוא כישוריה בריצ'רקר מס' 7 של גבריאלי: נגינתה עזת-מבע, נעה במיומנות על הגבול המסוכן שבין חיספוס נעים לצורמנות, ולפרקים עוטה הצליל גוון ענברי רווי ויפהפה.

גם בתחום החליליות ניכרו הבדלים מובהקים בין האמנים, אם כי על דרך החיוב: נגינתה הרכה, כמעט אימפרסיוניסטית, של דרורה ברוק יצרה ניגוד מעניין למצלול הנחרץ של קריגר ומסר-יעקבי בסונטה מאת שדביל (Chedeville) והתמזגה לרגעים של קסם מוזיקלי צרוף בצלילי החליל של עדית שמר בטריו-סונטה של קוואנץ; שונה בתכלית ומרשימה לא פחות היתה גישתה הממוקדת של תמר לאלו בסונטה מאת פסאבל (Paisible), במיוחד בפרק הסיום המתרונן.

לסיום, טעימה על קצה המזלג מאירועי הסמינר: ב-4.10 יתקיים קונצרט חליליות שבו יתארח קונסורט woodwork האנגלי; במוצ"ש, 6.10, קונצרט נוסף בביצוע מורי הסמינר; ערב הסיום – 9.10 – יכלול לא פחות משלושה קונצרטים. לצד אלו, כאמור, הרצאות וכיתות אמן. מומלץ מאד לשוחרי מוזיקה עתיקה – ולא רק.

הסמינר השלישי למוזיקה עתיקה – קונצרט פתיחה. 1.10.12, קונסרבטוריון ת"א.

משתתפים: איילה סיקרון – סופרן; קייס בוקה (Kees Boeke), תמר לאלו, דרורה ברוק – חליליות; עדית שמר – חליל; שרון רוזנר – ויולה דה גמבה; ריינר ציפרלינג, אורית מסר יעקבי – צ'לו בארוק; נעם קריגר, זהר שפי – צ'מבלו.

בתכנית: שדביל – סונטה בסול מינור; דופלי – Les Graces; פרסקובלדי – Così mi disprezzate; גבריאלי – ריצ'רקר מס' 1 ו-7; מארה – Tombeau pour M. De Sainte Colombe; מאשו – Lay; הוטטר (Hotteterre) –  סוויטה לחליל ולבאסו קונטינואו; פסבל – סונטה ברה מינור; באך – סרבנד מתוך סוויטה מס' 4; קוואנץ – טריו-סונטה בדו מג'ור.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: