ראשי » Uncategorized » לשמור על חדוות יצירה

לשמור על חדוות יצירה

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

שיחה עם הזמרת סיוון גולדמן לקראת הופעתה בתפקיד מוזטה בהפקת "לה בוהם" בחיפה / עמיר קדרון, 17.7.12

סיוון גולדמן, סופרן. ילידת ישראל. בוגרת ביה"ס הגבוה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב. זכתה במלגות מטעם העמותה הישראלית לאמנויות הזמרה וקרן התרבות אמריקה-ישראל. הופיעה בבית האופרה של קליארי (איטליה), בתיאטרון הפסיון (גרמניה), וכן בברלין, נירנברג, הונגריה, סלובניה ועוד. בארץ הופיעה, בין היתר, עם האופרה הישראלית, הפילהרמונית, הסימפונית י-ם וסימפונט רעננה. בין תפקידיה: מלכת הלילה (חליל הקסם), בלונדה (החטיפה מההרמון), ליזה (הסהרורית), אדלה (העטלף) וצרלינה (דון ג'ובני).

הכניסה של מוזטה ממצבת אותה כאתנחתא הקומית של האופרה. אמנם עם התקדמות העלילה התמונה משתנית – אך באיזו מידה הפרשנות שלך עשויה לשפוך אור חדש על הדמות?

מעולם לא ראיתי במוזטה את האתנחתא הקומית של האופרה. לדעתי, לא בכדי יש רק שתי דמויות של נשים בסיפור. שתי הדמויות הללו מייצגות שתי השקפות חיים שלא יכולות להיות מנוגדות יותר אחת מהשניה: מימי, רומנטיקנית חסרת תקנה, שנכנעת לגורל האהבה שלה, גם אם הוא עולה לה בחייה; מוזטה, שבעקשנות חסרת פשרות מציירת את גורלה, ובכל מחיר רוצה לחיות.

דמותה של מוזטה לא משתנה אלא פשוט מתפתחת במקביל לעלילה. לאורך כל הסיפור היא עסוקה בחייה, בשגעונות שלה, ברצונות המטורפים שלה ממרצ'לו, ואז בו ברגע שחייה וחיי חבריה מסתבכים עם גסיסתה של מימי, רק אז כולם (כולל חבריה) מבינים מי היא באמת. מן הסתם, עד לאותו הרגע היא לא נאלצת להתמודד בחייה עם סיטואציה כל כך קשה, וזו מוציאה ממנה תכונות כמו כנות, רגישות וטוב לב שהיו קיימות בתוכה כל הזמן.

אני חושבת שכמו במוזיקה שכתב פוצ'יני, השינוי במוזטה חייב להעשות בבת אחת. זו הדרך היחידה לשמור על האותנטיות של הסיפור.

את קולורטורה שמזוהה בעיקר עם מוצרט ובל קנטו – פוצ'יני זו אופרה אחרת. הזדמן לך כבר לשיר את מוזטה?

בהגדרתו, צבע קולי נקרא "לירי קל", אך בגלל שאני מגיעה לסול שלישי (מעל מלכת הלילה), הוספתי עם השנים לרפרטואר שלי גם מספר תפקידי קולורטורה. התפקיד של מוזטה הוא מן הסתם הכי קרוב שאי פעם אוכל לגעת בפוצ'יני. זו תהיה הפעם הראשונה בה אופיע עם התפקיד כולו. לשמחתי, הוא מתאים לי מאוד, ואני מברכת על ההזדמנות שניתנה לי.

כיצד נוצר הקשר עם תזמורת חיפה? היה לכם שת"פ קודם?

הופעתי לפני מספר שנים מטעם האופרה הישראלית בכמה קונצרטים משותפים עם תזמורת חיפה. מאז נשמר איתם הקשר, והם פנו אלי כשחיפשו מוזטה להפקה שלהם.

תזמורת חיפה שואפת להגדיל את נתח האופרה מתוך סך הופעותיה; העונה גם נוסדה האופרה הירושלמית. מותר להסיק על התרחבות אפשרויות התעסוקה בארץ עבור זמרים?

בישראל קיימת פעילות ענפה מטעם גופים מוסיקליים רבים בתחום הווקאלי בכלל ובתחום האופרה בפרט. הם בהחלט מספקים יותר עבודה לזמרים הישראליים ועל כך אני מברכת. עם זאת, כמות הזמרים בתחום הקלאסי רק הולכת וגדלה עם השנים. עובדה זו מאלצת זמרים רבים לחפש עבודה בחו"ל בתום הלימודים האקדמאיים, ומי מאיתנו שבוחר לחיות בארץ עומד, לצערי, בפני מציאות לא קלה של חוסר יציבות. אני מאותם הזמרים שבחרו דווקא להשאר. אני לא רואה את חיי וחיי משפחתי בשום מקום אחר בעולם, לפיכך אני מנסה לשלב בין השניים. מרבית הזמן אני כאן, עובדת ומגדלת באהבה את ביתי, ומידי פעם נוסעת להופיע בחו"ל, בעיקר באירופה.

את עדיין בקשרי עבודה עם האופרה הישראלית?

אני לא עובדת בקביעות עם האופרה הישראלית. מרבית הזמרים הישראליים שעובדים איתם, הם בעיקר אלה שצמחו באופרה סטודיו. הטובים מביניהם קיבלו לאורך השנים יותר ויותר תפקידים על הבמה הגדולה. אני לא הייתי חברה באופרה סטודיו, אלא התחלתי להופיע איתם רק אחרי ששרתי את "מלכת הלילה" בתאטרון הפסיון בגרמניה. מאז הופעתי איתם כמה וכמה פעמים, כאשר הפעם האחרונה היתה בהפקה של "הילד חולם". כרגע אין לנו תוכניות עבודה באופק, אבל אני מקווה שנשתף פעולה שוב בעתיד.

אז למעשה מוזטה הוא תפקיד מרכזי ראשון עבורך בארץ?

לא בדיוק. הופעתי לא מכבר בתפקיד "מלכת הלילה" עם התזמורת הפילהרמונית בהפקה של חליל הקסם בהיכל התרבות. בנוסף, במסגרת העבודה שלי עם האופרה הישראלית הופעתי בהפקה של האימפרסריו בתפקיד "מאדאם הרץ" בבית האופרה.

כאמור, לא פשוט לעבוד במקצועך בארץ, והעובדה שהפאך שלך הוא הצפוף ביותר מוסיפה עוד משוכה. אמנם אין הנחתום מעיד על עיסתו – ובכל זאת, מה מייחד אותך בהשוואה לזמרות אחרות?

זה נכון שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אולם במקצוע שלנו, שבו התחרות היא בינלאומית, מדובר בפרט הכרחי ביותר. הרי אם לא אדע מה מייחד אותי מזמרות סופרן אחרות בפאך הכל כך פופולרי שלי, איך אוכל לשווק את עצמי? אחד הדברים הבולטים אצלי הוא גובה הקול. כפי שציינתי קודם, קולי מוגדר כסופרן לירי קל, אולם אני מגיעה לטסיטורה של סופרן קולורטורה. זה אומר שכל הרגיסטר השלישי שלי הוא בעוצמתו ובצבעו יותר מלא משל סופרן קולורטורה. בפועל, במקרה של אודיציה לתפקיד מלכת הלילה, לדוגמא, עובדה זו תהווה עבורי יתרון משמעותי על זמרות רבות אחרות. אחד הבמאים שאיתו עבדתי בעבר אמר לי שאני נראית כמו שאני נשמעת. מייד התייחסתי אל דבריו כאל מחמאה מאוד גדולה, אולם הוא לטענתו, ציין בפני עובדה פשוטה. תארי לך, הוא הוסיף ואמר, שהיית שוקלת 20 ק"ג יותר, או שהיית גבוהה בעוד 20 ס"מ, היה לך מאוד קשה לשכנע את הקהל בדמויות שאת מציגה. ואכן הוא צדק. כל הדמויות של כל המלחינים אותן אני מציגה מתאימות לי גם מבחינה פיזית. פרט לשתי העובדות הטכניות הללו, אני יכולה להעיד על האהבה הגדולה שלי לשירה. היא לא בהכרח מייחדת אותי מכל אחד אחר, אבל היא בהחלט הכח המניע עבורי. המקצוע שלנו דורש משמעת מאוד גדולה בכל תחומי החיים. אם לא הייתי כל כך אוהבת את מה שאני עושה, היה לי קשה להתמיד בה לאורך השנים. כל העשיה סביב המוסיקה מעניקה לחיי משמעות אמיתית, ונותנת לי תקווה לחיים טובים יותר. בפועל, העשייה היומיומית עוזרת לי לשמור על חושים חדים, ובעיקר על הרבה חדוות יצירה.

המקצוע עלול להיות שוחק. חזרות מתישות, ריחוק מהבית, עבודה עם קולגות שעלולים להיות בעייתיים… מה עוזר לך לשמור בנסיבות כאלה על חדוות היצירה, או סתם על איזון ויציבות?

עצם ההכרה בעובדה שאני מהווה רק חלק מהפקה שלמה, לא משנה מהו גודל תפקידי, מורידה ממני מעמסה גדולה. ללא כל קשר לתנאים בשטח, אני פשוט מתרכזת בעבודה האישית שלי ועושה תמיד כמיטב יכולתי. זה עוזר לי לשמור על יציבות לאורך כל תקופת הפרויקט, וגם נותן לי הרבה סיפוק.

מה רשמייך עד כה (12.7) מהחזרות לקראת "בוהם"?

עוד מוקדם לומר. יקחו כמה ימים טובים להעמיד את ההפקה מבחינה מוזיקלית. החזרות היום היו עם המנצח בלבד. רק מחר או בתחילת השבוע נעבוד עם התזמורת. מה שכן אפשר לומר הוא שהזמרים שהגיעו מחו"ל טובים מאוד, ומה שבעיקר משמח אותי זו הכימיה הטובה בינינו.

מה תוכניותייך לאחר לה בוהם?

אני מתכוונת בתקופת הסתיו לנסוע למילנו ולהכין כמה תפקידי בל-קנטו חדשים עם ג'ובנה קנטי, שהיתה בעבר זמרת מצו-סופרן מצליחה באיטליה, והיא מורתם של כמה זמרות טובות וידועות, אחת מהן היא ברברה פריטולי. היכרנו בשנה שעברה בסדנה הבינלאומית לאופרה, ולשמחתי היא הסכימה לעבוד איתי. בעונה הבאה אופיע בארץ עם גיל שוחט. שיתוף הפעולה בינינו החל בהפקה של "האימפרסריו" לפני מספר שנים, ומאז אנחנו מופיעים ביחד במסגרות שונות בקביעות. בנוסף, לאחרונה הקמתי טריו עם שני חברי הטובים – הפסנתרן ויקטור סטניסלבסקי והקלרניתנית שלי דנצר. התכנית ברובה מורכבת מיצירות מתקופת הרומנטיקה אשר כתובות לטריו מסוג זה (שוברט, שפור, קרויצר, וכו'). חלקה השני של התכנית מכיל יצירות של מלחינים אימפרסיוניסטיים צרפתיים. נופיע עם התכנית לאורך העונה במספר מסגרות של מוזיקה קאמרית.

האופרה "לה בוהם" תוצג בחיפה ב-22 וב-23 ביולי בניצוח יואל לוי ובבימוי יוליה פבזנר.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: