ראשי » Uncategorized » לגלות את הקולות

לגלות את הקולות

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

התרגשות כפולה: סדנת האופרה ה-26 יוצאת לדרך וחונכת את קונסרבטוריון ת"א המחודש / עמיר קדרון, 7.7.12

בדומה לתכנית המוכרת משנים קודמות, השלב הראשון של הסדנה הבינלאומית לאופרה מוקדש לכתות אמן. במה מדובר? הזמרים המשתתתפים – 5-6 בכתה – שרים ארייה, ואח"כ מפרקים ובונים אותה מחדש בהדרכת מורי הסדנה, תוך חיפוש פיתרונות לנקודות תורפה שאותרו במהלך השירה. הקהל הנוכח בכתת האמן זוכה להצצה אל נבכי המוזיקה – חוויה נדירה שחושפת טפח מהמנגנון המחולל את הקסם של השירה האופראית.

קלוד וובסטר, פסנתרן ומדריך קול ראשי מהאופרה של מונטריאול, ייחד את כתת האמן שלו לאופרה הצרפתית. אין טעם רב להיכנס לעובי הקורה ולפרט כיצד התנהלו הדברים – ראשית, כיוון שהכרחי להיות נוכח בתהליך (המעניין לא פחות מהתוצאה) כדי להתרשם; שנית, כיוון שבאופן כללי, העצות שניתנו לזמרים חזרו על עצמן.

שיטת העבודה של וובסטר מעניינת ושונה מזו של מנחים אחרים: לאחר שמי מהמשתתפים סיים לשיר, לא בוצע ניתוח של הארייה. במקום זאת, התבקש המשתתף לציין מה, לדעתו, היה חיובי בשירתו ומה ברצונו להוסיף על כך – וזאת על מנת לנטרל מעט מהספקות העצמיים שלרוב מאפיינים זמרים בראשית דרכם.

מעניין כי הדבר הראשון שחמשת המשתתפים ציינו היה שביעות רצון מהתמודדותם עם השפה. אכן, מאפייני הצרפתית – מצלול, הטעמה, דקויות ההבדלים בין התנועות – הם אלו שעמדו במרכז הערב. וובסטר ביצע עם הזמרים מעבר מהכלל אל הפרט: אם בפתח התהליך שרו ארייה בשלמותה, הרי שבהמשך התמקדו במשפט מתוכה, ומשם ירדו לרמת המלה ואפילו ההברה. צעד צעד הדריך אותם וובסטר כיצד לתכנן משפט תוך התחשבות בנשימה, בתוכן ובהקשר.

על אף שחמשת הזמרים נבדלו בסוג הקול וברמת בשלותם, ניכר דימיון בתהליך העבודה, והחזרה על רעיונות – אין מנוס מלהודות – גרמה לנפילת מתח. מנגד, אישיותו התזזיתית והמשעשעת של וובסטר תיבלה את הערב, והרווח הנקי היה, כמובן, החשיפה לכמה קולות מלהיבים שוודאי עוד יישמעו ויבריקו בהמשך הסדנה.

הזמרת הראשונה היתה הסופרן גן-יה בן-גור אקסלרוד, שבחרה לשיר את "Je veux vivre" ("רומיאו וז'ולייט", גונו) – ארייה שהולמת היטב את קולה הזך והפעמוני. הביצוע היה סוחף, ועם זאת הצביע על צורך בליטוש סוגיות של טכניקה. חבל, אם כן, שוובסטר התעכב ארוכות על עיצוב הרצ'יטטיב המקדים, ועקב כך לא עלה בידו להקדיש די זמן לטיפול במיקום הנשימות בארייה. נדמה כי זה בעיקר מה שהפריע לזמרת להתוות במדויק את האקרובטיקה הקולית הנדרשת.

הבאס-בריטון סזאר טוֹרוּאֶיה-מֶדינה שר את "Épouse quelque brave fille" (מאנון, מסנה), עמה התמודד לא רע ביחס לגילו (22). מדובר בקול נאה, אמנם לא מגובש סופית, וכרגע מעט חלש ויבש במשלב הנמוך. מרשים בהרבה היה הטנור אלוֹק קוּמאר, ששר מאותה אופרה את "Je suis seul!… Ah! fuyez, douce image" באורח עתיר רגש, המרמז כי חוויה דומה צפויה לבאים לשמעו בתפקיד לנסקי בהפקת "יבגני אונייגין" שתוצג בשבוע האחרון לסדנה.

מבלי להפחית ולו כזית בערך הופעתו של קומאר, רצוי כי יונחה למתן את עוצמת שירתו בהתאם לצרכי החלל. בקיץ זה מתארחת הסדנה במבנה המחודש, היפהפה והמרשים של קונסרבטוריון ת"א, ואולם ההופעות בו קטן מזה שבהיכל המוזיקה של יפו – משכן הסדנה בשנים קודמות.

שימוש מעט מוגזם בעוצמה אפיין גם את שירתה של הסופרן ג'ולי אדמס, ובדומה לקומאר, הדבר נובע אך ורק מחוסר היכרות עם תנאי האולם, וספק אם מעיד על הרגלי שירה שערכם האמנותי מוטל בספק. אדרבה, ההתלהבות שעוררה אדמס מוצדקת לחלוטין: לקולה גוון כסוף מרתק, גמישות ואיכות נוקבת, וייתכן שבבוא הזמן יישמע נפלא ביצירות ורדי, כך נדמה. בסדנה תשיר את תפקיד האם באופרה הקצרה "L'enfant prodigue" שהלחין דביסי בצעירותו, ממנה השמיעה את הארייה "L'annee en vain…Cependent les soirs". יש למה לחכות.

אחרונה חביבה עלתה לשיר המצו נעמה גולדמן, שלא נחה על זרי הדפנה של הפקת מצדה, אלא ממשיכה לשייף את כרמן. גולדמן שרה את הסגידייה וביקשה להבין יותר את ה-"צרפתיות" של הארייה דרך הרקע של וובסטר – הוא, מצידו, התפעל מקולה וטען כי אותה צרפתיות כבר טבעית לה.

כתות האמן של סדנת האופרה תימשכנה עד ה-13/7, והאחרונה שבהן תונחה (במוזיאון ת"א) ע"י תומס המפסון, המגיע ארצה להופעות עם הפילהרמונית. בהמשך יתקיימו קונצרטים והצגות אופרה – לצד אלו שהוזכרו, תוצגנה גם "העטלף" ו-"דיאלוגים של הכרמליטיות". הסדנה תינעל ב-26/7 במופע גאלה בבית האופרה, בו תלווה התזמורת הקאמרית הישראלית את הזמרים בשלל אריות ואנסמבלים.

כתת אמן בהנחיית קלוד וובסטר, הסדנה הבינלאומית לאופרה, קונסרבטוריון ת"א, 3/7/12. פסנתר: זֶ'רֶמי פֶּלֶטייה. זמרים: גן-יה בן-גור אקסלרוד, אלוֹק קוּמאר, סזאר טוֹרוּאֶיה-מֶדינה, ג'ולי אדמס, נעמה גולדמן.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: