ראשי » Uncategorized » בתפקיד הראשי: התזמורת

בתפקיד הראשי: התזמורת

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

גם ללא צוות זמרים אחיד ברמתו, המנצח ולדימיר יורובסקי מעניק ביצוע מפעים לאופרה "פיק דאם" / עמיר קדרון, 10.11.12

שלוש אופרות כלולות בתכנית העונה הנוכחית של התזמורת הפילהרמונית, והראשונה היא "פיק דאם". לפני כשנתיים וחצי הוצגה בבית האופרה בהפקה מרתקת, ואף כי הביצוע הנוכחי עשוי במתכונת קונצרטית (עם רמזי בימוי ומשחק יעילים), הרי שיש בו עוצמה ריגשית עזה המפצה בנקל על היעדר המימד הבימתי.

עיקר השבחים מגיעים לתזמורת, שבהדרכת המנצח ולדימיר יורובסקי העניקה לקהל חוויה מסחררת של צליל מבריק ושופע דרמה. בפשטות – תאווה לאזניים! האופרה ארוכה וכוללת מלכודות של נפילת מתח פוטנציאלית, על אחת כמה וכמה כשאין "תמיכה ויזואלית". למרות הסכנה, סירב יורובסקי לערוך קיצורים, והנה הוכיח צדקתו בביצוע סוחף שנדמה כי חלף ביעף. יפה במיוחד היתה הפסטורלה שבתמונת הנשף: התזמורת היטיבה לעצב סגנונית את מחוותו המלבבת של המלחין למאה ה-18 ולמוצרט בפרט.

באשר לשירה, התמונה מורכבת. המקהלה, למשל, לא היתה עקבית בהופעתה ונרשמו לרעתה מספר כניסות מהוססות ולא מדויקות, ולעומתן רגעים של יופי צרוף – השירה בהלוויית הרוזנת, למשל, או התפילה החותמת את האופרה.

מבין הסולנים, הזמרים הראשיים לא מרשימים במיוחד: אין בקולותיהם של אולג קולקו (גרמן) וקרינה פלורס (ליזה) איכות שתאפשר להם לשאת באורח משכנע את תפקידיהם. שירתם לא מתמסרת למוזיקה ולא עולה בקנה אחד עם הלהט והרגשנות הנדרשים. כזהו גם אלברט שגידולין (הנסיך ילצקי), שאמור לכבוש את לב הקהל בהצהרת האהבה לליזה, אך כושל במשימה בשל חוסר חן.

הישועה נמצאת בקרב כמה מיתר הזמרים, שבורכו בקולות מעוררי קנאה והתפעלות. בראש ובראשונה ניצבת יקטרינה סמנצ'וק (פולינה/דפניס), אלט מדהימה בעלת גוון עמוק ועוצמה כמיטב המסורת הרוסית. עוד שני קולות נשיים נמוכים ומצוינים שייכים לאולגה שלייבה ולנינה רומנובה. הראשונה, בתפקיד האומנת, הדגימה כיצד מגדילים נפח של תפקיד אפיזודי צנוע בעזרת משחק קולי; השניה עשתה נפלאות בתפקיד הרוזנת, והבריקה בשירה מהפנטת ממש של הארייה הצרפתית.

הסופרן ליליה גרצובה (מאשה/כלואה) הפגינה חן רב, זוהר ומתיקות בפסטורלה – מרכיבים שיועילו לעצב ליזה לירית ופגיעה, לו תבחר גרצובה לקחת על עצמה מתישהו את האתגר.

אחרון אחרון חביב הוא סרגיי לייפרקוס הוותיק (טומסקי), שעודנו בכושר קולי מרשים ביותר, והיטיב לשיר את אריית שלושת הקלפים, כמו גם את שיר היין בתמונת הסיום.

לסיכום, על אף החסרונות הבולטים של מגלמי הדמויות המרכזיות, אין להחמיץ את מופע הקסמים שמחולל יורובסקי עם הפילהרמונית. נותר רק לקוות שהמנצח ירווה נחת מהופעתו הראשונה בארץ, ויבחר לעבוד כאן שוב – אם אפשר, גם באופרה הישראלית.

"פיק דאם", אופרה מאת צ'ייקובסקי בביצוע קונצרטי. אולם סמולרש, 8.11.12. התזמורת הפילהרמונית, המקהלה ע"ש גארי ברתיני, מקהלת הילדים אנקור. מנצח: ולדימיר יורובסקי. סולנים: קרינה פלורס (ליזה), נינה רומנובה (הרוזנת), יקטרינה סמנצ'וק (פולינה/דפניס), אולג קולקו (גרמן), ויאצ'סלב וינרובסקי (צ'קלינסקי), אלברט שגידולין (ילצקי), סרגיי לייפרקוס (טומסקי/פלוטו), מקסים מיכאילוב (סורין), ליליה גרצובה (מאשה/כלואה), אולגה שלייבה (אומנת), פליקס ליבשיץ (כרוז/צ'פליצקי), אלכסיי קנוניקוב (נרומוב).


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: