ראשי » Uncategorized » שירת החצוצרה

שירת החצוצרה

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

ערב בארוק מהנה בחברת התזמורת הקאמרית הישראלית ואורחה, החצוצרן ריינהולד פרידריך / עמיר קדרון, 1.3.12

הקונצרט השישי מהסדרה המרכזית של התז' הקאמרית נפתח בקונצ'רטו לחצוצרה מאת פאש, אשר תפקד כעין מתאבן או רמז מטרים להמשך הערב: היצירה קצרה מכדי לאפשר למבצעים ביטוי מלא ליכולתם. יחד עם זאת, די היה בפתיח צנוע זה על מנת להדגים משהו מכישרונו של החצוצרן ריינהולד פרידריך, ולא פחות חשוב – להצביע על יכולתה של התזמורת לנגן בארוק באורח משכנע מהצפוי.

ההבטחה התממשה במלואה כשהחבורה ניגנה את הקונצ'רטו של מיכאל היידן בתום החלק הראשון של הקונצרט. התזמורת, להוציא כניסה מעט תוקפנית של המיתרים בתחילת היצירה, הרשימה בנגינה צלולה ואלגנטית. באשר לפרידריך, יש צורך במילון כדי לתאר את הופעתו: הצליל שלו מבריק, גמיש ומתרונן; בידיו הופכת החצוצרה לכלי רך ולירי, משל היתה חליל. בפשטות – פרידריך גורם לחצוצרה לשיר. אין ספק כי גולת הכותרת של הערב היתה הקדנצות שעיטרו את הקונצ'רטו, ושוב, קשה למצוא מלים הולמות לתיאור החוויה: מפגן מרהיב של וירטואוזיות ומוזיקליות, ממש יוצא מן הכלל! בראבו!

בקדנצה המסיימת התנהל דו-שיח מלבב (תחרות סלסולים, למעשה) בין פרידריך לחלילנית כריסטיאנה יהודין. עוד סולנים מקרב התזמורת שראויים לאיזכור ולמחמאות הם האבובנים עמרי רווה ורפי לנסנבאום, שכיכבו בסוויטה "הבורסה" של טלמן. בזו, וכן באלו של הנדל ובאך מהחלק השני של הקונצרט, ניכר בתזמורת תהליך הדרגתי של צבירת ביטחון ונינוחות בסגנון – פיצוי הולם עבור ריבוי כניסות לא נקיות ועבור נגינה שאינה רהוטה דיה מצד מובילי חטיבות המיתרים.

החלק השני של הערב, אם כן, נפתח בסוויטה מתוך "מוזיקה על פני המים" מאת הנדל. כאן הפליאו לעשות נגני הקרן פאולו ריצוטו ואלכסיי קוסטילב, שהפיקו צליל חגיגי ונטול רבב, אשר נמשך הלאה ביצירה המסיימת – הסוויטה השלישית של באך. פרקיה החיצוניים הוגשו בהידור מלכותי ובמינון מדויק של עוצמה, כך שהביצוע נמנע בהצלחה מרעשנות סרת טעם.

את האריה המפורסמת על מיתר סול בחר המנצח דורון סלומון לנגן בטמפו מהיר מהמקובל. החלטה זו, בצירוף נגינה שחסרה בה מידה של עידון, גרעה משמעותית מהפיוט של המוזיקה. לעומת זאת, בהמשך התוותה התזמורת במיומנות את האופי השיכור-מתנודד-הומוריסטי של הפרק העוקב.

כזכור, תפקוד התזמורת בקונצרט הקודם עורר תהיה באשר לכיוון שכדאי לה לאמץ. משנוספו למשוואה הנתונים המספקים מקונצרט הבארוק, נראה שמתחילה להצטייר תשובה. לפיכך, כדאי מאד להתנסות בקונצרט הליטורגי הקרב של התזמורת (24-28 במרץ), ובו המגניפיקט של באך לצד הרקוויאם של מוצרט.

התזמורת הקאמרית הישראלית מארחת את החצוצרן ריינהולד פרידריך. מנצח: דורון סלומון. י. פ. פאש: קונצ'רטו לחצוצרה ותזמורת ברה מז'ור; ג. פ. טלמן: "הבורסה", סוויטה לתזמורת; מ. היידן: קונצ'רטו לחצוצרה ותזמורת בדו מז'ור; הנדל: סוויטה מתוך "מוסיקה על פני המים"; י. ס. באך: סוויטה מס' 3 ברה מז'ור, 1068


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: