ראשי » Uncategorized » קולות (ורגשות) מעורבים

קולות (ורגשות) מעורבים

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

מקהלות ביה"ס למוזיקה של אונ' ת"א שרות יצירות דתיות, ונעות בין הבטחה אמנותית למימושה / עמיר קדרון, 14.5.12

הקונצרט הרביעי מהסדרה הווקאלית של אונ' ת"א נפתח בפרק תהלים מ"ב מאת מנדלסון. לביצוע קדמו דברים שנשא המנצח, רונן בורשבסקי, שהוא גם המנהל המוזיקלי של סדרת הקונצרטים.

סדרה זו אינה מוגדרת רישמית ככזו הכוללת הסברים בצד המוזיקה, ולא ברור אם הצעד תוכנן מראש או נועד למלא את החלל שנוצר עקב צימצום התוכנית (פרקי התהלים של צבי אבני הושמטו סמוך למועד ההופעה). בורשבסקי התייחס בדבריו בעיקר אל היצירה הפותחת, ואף הדגים קטעים ממנה על הפסנתר – כל זאת בחן, בטעם רב ובגובה העיניים/אזניים. בשורה התחתונה, ניתן רק להצר על כי ההסברים ניתנו על קצה המזלג: בהחלט יש מקום להרחיב את היריעה.

לביצוע היצירה אוחדו מקהלות האקדמיה – הקאמרית והאורטורית. על אף שהתקבצו באולם קרוב ל-100 זמרים, נשא הביצוע אופי קאמרי, אינטימי וצנוע, ולא רק בשל המרת הליווי התזמורתי בפסנתר. בורשבסקי השכיל למתן את מסת הקולות ולהניח לעוצמה לפרוץ רק בסיום היצירה, ובכך היטה את קשב הקהל לרגעים יפהפיים כדוגמת השירה החרישית שחתמה את הפרק הראשון.

חובה לציין כי נחוצה עוד עבודה רבה: שירת הטנורים רפה וחלולה לרוב, וזו של חטיבת הסופרן מהוססת במשלב העליון. יתר הקונצרט הוטל על כתפי המקהלה הקאמרית לבדה (כ-20 זמרים), אשר בצלילה הבטוח והמאוזן הוכיחה את יתרונותיה על פני האורטורית, וזאת על אף "נחיתותה" המספרית. לא מן הנמנע כי בהינתן התנאים ההולמים, עשויה המקהלה הקאמרית להתפתח ולהתחרות בנקל אף בגוף מנוסה ומקצועי כמו האנסמבל הקולי החדש.

היצירה העוקבת היתה גם היא מאת מנדלסון – תהלים נ"ה. מסיבה כלשהי אצה לבורשבסקי הדרך, והוא הוביל את ההרכב בטמפו מהיר אשר גרע נתח ניכר מהפיוט הטמון בתווים. הדבר התבטא במיוחד בשירת הסולנית, הסופרן טלי קצף: ביחס להאזנות קודמות, התעוררה תחושה ברורה כי הזמרת נאלצת לרדוף אחר המנצח, ומתקשה לעמוד בפרץ. צליליה הגבוהים של קצף צלולים ומבריקים, אך לא די בכך, וחבל שלא ניתנה לה האפשרות להדגים מה באמת ביכולתה לעשות.

הקונצרט הסתיים במגניפיקט של ראטר (יליד 45'), ולשם ביצועו הצטרפה למקהלה תזמורת קרטר – התזמורת הסימפונית של האקדמיה. מדוע בחר ראטר להלחין את התפילה כמחזמר שעלילתו במערב הפרוע, תוך ניסיונות לחקות את ברנשטיין, קורנגולד ובריטן? מדוע שובצה היצירה בקונצרט? אולי מוטב להשאיר את הדיון בין כתלי האקדמיה.

הביצוע, על כל פנים, עשה חסד עם המוזיקה: התזמורת הפיקה צליל בהיר וקולח, ויש להחמיא במיוחד לנגן הקרן וֶולינטוֹם גבריאל עבור הסולו הנאה בפתח הפרק השלישי; המקהלה, לאור איכות הופעתה וכנרמז לעיל, עדיף כי תנעץ שיניים ביצירות ראויות מהמגניפיקט; וכצפוי, הסופרן עינת ארונשטיין (In Camera XV) הקסימה בשירה זכה ונטולת רבב.

לסיכום, מקהלות האקדמיה במפגן לא רע של יכולת, המצביע על עדיפות למקהלה הקאמרית ועל פוטנציאל שיתגשם במלואו לאחר ליטוש והמשך עבודה אינטנסיבית.

קונצרט מהסדרה הווקאלית במסגרת מפעל המנויים של ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, אונ' ת"א, 11.5.12. מנדלסון – תהלים מ"ב, נ"ה. ג'ון ראטר – מגניפיקט. מנצח: רונן בורשבסקי. המקהלה הקאמרית, המקהלה האורטורית והתזמורת הסימפונית של סיה"ס למוזיקה. סולניות: גוני כנעני, טלי קצף, עינת ארונשטיין. פסנתר: תבור גוכמן. עוגב: אלכסנדר גורין.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: