ראשי » Uncategorized » יוצאים לדרך

יוצאים לדרך

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

חבלי לידה, מוזיקה נדירה, מצלול ייחודי והבטחה גדולה: רשמים ממופע הבכורה של אנסמבל ליריק  / עמיר קדרון, 21.1.12

המציאות החברתית-כלכלית-פוליטית שבה אנו חיים גורסת כי תרבות היא מותרות, אך כל אדם בר-דעת יסכים כי חברה שאין לה תרבות – אין לה רוח ואין לה עתיד.

מטרת הקדמה זו להדגיש את משמעות מופע ההשקה של אנסמבל ליריק: אין זה מובן מאליו שיתאגדו חמישה מוזיקאים צעירים להקמת הרכב, קל וחומר כזה שעוסק במוזיקה שגם בקרב שוחרי מוזיקה קלאסית נתפשת כעניין ליודעי ח"ן.

בצעד חכם, בחרו חברי "ליריק" לערוך את טבילת האש במרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל. מגמת המרכז לתת הזדמנות למוזיקאים בראשית דרכם ידועה; חשובה ממנה היא התאמתו של החלל האינטימי לחוויה המעודנת שמציע האנסמבל.

על סדר היום: מוזיקה מהמאות ה-16 וה-17. התוכנית המגוונת נערכה בטעם רב, וכללה מקבצי שירים שביניהם חצצו פרקי מוזיקה כלית. לאחרונים היה לרוב אופי ריקודי, ובכל אחד מהם הופנה זרקור לאחד מנגני ההרכב.

בקנצונה השלישית ("לה ברנארדינה") של פרסקובאלדי (1583-1643) זהר אמיר תירושי בחליליות על רקע קו הבאס של עמיתיו; בסדרת הווריאציות "Division" מאת סימפסון (1602-1669) תשומת הלב הוסטה אל אלון פורטל המצוין בוויולה דה גמבה; הצ'לנית ג'קי פיי הובילה ב-"Recercadas" של אורטיז (1510-1570) ועברה לפריטה מתונה בצמד ריקודים מאת קפסברגר (1580-1651), כדי לא להאפיל על צליליו הענוגים של אליאב לביא בלאוטה.

הופעתה של הזמרת ענת צ'רני היתה מופנמת בעיקרה: גם לאחר שקולה התחמם ונפתח, ביכרה למתן אותו. אמנם הסגנון והחלל מכתיבים שירה שהאיפוק נאה לה, אך דווקא ברגעים שבהם העזה  הזמרת לחצות את קו המצו-פורטה, נוסף לקולה ברק יפהפה.

אסופת השירים הראשונה היתה מאת למבר (1610-1696), וממנה בלט "Ombre de mon amant". השיר בנוי כרונדו, וכל חזרה על הנושא הראשון עוטרה בווקאליזות שנוכחותן לא התמצתה בתצוגת טכניקה רברבנית, אלא העידה על טעם טוב ומוזיקליות.

בהמשך הקונצרט שובצו שלושה שירים של דאולנד (1563-1626), בהם הדגימה צ'רני שירה זכה ביותר, שופעת כנות ורגש. גולת הכותרת של הערב היתה שני דואטים עם אורחת ההרכב, הסופרן טל גנור: "Two daughters" ("המלך ארתור", פרסל) ו-"Pur ti miro" ("הכתרת פופיאה", מונטוורדי). שילוב הקולות ערב לאוזן, בלשון המעטה. השירה החושנית העצימה עד מאד את היסוד האירוטי שבשני הקטעים, ולא נותר אלא לדרוש בתוקף ערב דואטים – ויפה שעה אחת קודם.

למען ההגינות יש לציין גם את הפחות טוב בקונצרט: ראשית, התדירות שבה נאלצו הנגנים לכוון את כליהם – הגבוהה גם ביחס למוכר בהופעות מסוג זה. שנית, הקראת קטעי הקישור. שיבוץ הסברים אודות המוזיקה והמלחינים הוא רעיון מבורך, אך חייב להתבצע בפניה ישירה ובלתי אמצעית אל הקהל, ולא כפי שנעשה בפועל.

כמובן שיש נסיבות מקלות – מדובר בהופעה הרשמית הראשונה של ההרכב, וחבלי הלידה צפויים. להוציא ההסתייגויות הנ"ל, הרושם מאנסמבל ליריק חיובי ביותר. מומלץ לעקוב אחר התפתחות ההרכב והופעותיו.

"אנסמבל ליריק", 18.1, פליציה בלומנטל. ענת צ'רני – שירה; אלון פורטל – ויולה דה גמבה וקולשון; אליאב לביא – לאוטה; ג'קי פיי – צ'לו; אמיר תירושי – חליליות וקולשון. אורחת – טל גנור – סופרן.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

<span>%d</span> בלוגרים אהבו את זה: