ראשי » Uncategorized » בשבח האמריקניזציה

בשבח האמריקניזציה

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

הנאה צרופה בקונצרט סיום העונה של האנסמבל הקולי החדש, הנע בין אופרה ומחזמר לשירי עם ונשמה – והכל תוצרת אמריקה / עמיר קדרון, 6.6.12

לא פשוט לבחור קצה חוט לתיאור המופע "אמריקה אמריקה", כיוון שכלל מספר רב של קטעים המכסים טווח סגנוני רחב – ותקצר היריעה מלפרט הכל. אם להתחיל מהשורה התחתונה, הרי שהאנסמבל הקולי החדש חיזק את מעמדו כהרכב מוביל בחוד החנית של שירת המקהלה בארץ, ועל יתרונותיו המוכרים מהאזנות קודמות הוסיף נדבך של הומור ושל חגיגיות קלת דעת.

בחלקו הראשון של הערב הזדמן לקהל להכיר כמה ממלחיניה הנוכחיים של ארה"ב: הקונצרט נפתח ב-"Jubilant Song" מאת רנה קלאוזן (יליד 1953), ובו אפקט הדהוד מרתק שהאנסמבל ביצע בשלמות, וכן סולו גבוה לסופרן שנמסר לניבה אשד, שלה קול בעל זוהר מעודן.

אופיו האינסטרומנטלי של השיר "תקווה, אמונה, חיים, אהבה" (אריק וויטאקר, יליד 1970) הולם מאד את איכות השירה של האנסמבל – זכה, דייקנית וממוקדת – ולמעלות הטכניות נוספה רכות של הבעה בשיר "Sure on this Shining Night" (מורטן לאורידסן, יליד 1943), המסורתי בנימתו.

בהמשך הערב הוצגו יצירות מאת גדולי המלחינים האמריקניים של המאה שעברה. בשיר "עפרוני" (קופלנד) התבלטה חטיבת הסופרן המצוינת; פסוקי הסיום של "הלילה השנים-עשר" (ברבר) דעכו ל-piano יפהפה ועשוי לעילא; פרקי המיסה ההרפתקנית של ברנשטיין, המתובלת בג'אז חצוף, עוררו התלהבות בשורות האנסמבל ורמזו על הלך הרוח של חלקו השני של הקונצרט.

לאחר ההפסקה, אם כן, שולבו בתכנית קטעים מוכרים היטב, ואלו עטו כסות חדשה בזכות השילוב בין עיבודים מרעננים לביצוע נלהב. דוגמא מייצגת היא "הו, סוזנה", שגם הוגש כהדרן, ואחרת היא "summertime", ממנו תיזכר היטב שירתה המרהיבה של כרמית נתן (הגננת המדומה).

עוד בתחום הסולני, ניבה אשד הנ"ל הפציעה גם ב-"fascinatin' Rhythm" (גרשווין, מתוך "Lady be good") ואילו בפעם זו נבלעה כליל במסת האנסמבל. יחד עם זאת, מוקדם לקבוע כי מימדי קולה צנועים מדי עבור שירת סולו, ולראייה – דווקא ב-"Joshua Fit the Battle of Jericho" נישא קולה, מבריק וצלול, מבעד למרקם הרעשני.

פה ושם לקה ההרכב בכניסות לא נקיות, אך מדובר בלא יותר ממקרים ספורים וזניחים ביחס להנאה הכוללת מהמופע. לסיום, כמה מלים על העונה הבאה: זו תיפתח בגרסה קאמרית לרקוויאם של ברהמס, ואחריה תכנית שתוקדש למוזיקה פורטוגזית. במופע השלישי יארח האנסמבל את יוני רכטר, עימו כבר שיתף פעולה בהצלחה ביצירה הקסומה "איתמר פוגש ארנב". גולת הכותרת, אולי, של העונה הבאה תהיה האורטוריה "אסתר" (הנדל), שבה תלווה את ההרכב הבארוקדה, ובין הסולנים נשמע את קלייר מגנאג'י ואלון הררי – אשר לאחרונה כיכבו על במת האופרה ב"אורפאו ואאורידיצ'ה". יש למה לחכות.

"אמריקה אמריקה" – חגיגה של מוזיקה מקהלתית אמריקנית. 5.6.12, המשכן למוזיקה ולאמנויות, רעננה. האנסמבל הקולי החדש בניצוח ד"ר בריידי אולרד (Allred). פסנתרנים: תימור שפירא, פיליפ לוריא. כלי הקשה: דניאל סולומונוב.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: