ראשי » Uncategorized » בחיק הרומנטיקה

בחיק הרומנטיקה

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

על קונצרט שהתחיל ברגל שמאל, ובנס עלה על דרך המלך והסתיים בשלום / עמיר קדרון, 11.2.12

הקונצרט החמישי מן הסדרה המרכזית של התזמורת הקאמרית הישראלית נפתח בביצוע בעייתי ותמוה לסימפוניה הקלאסית של פרוקופייב. היצירה נכתבה כמחווה להיידן, ומדגימה באורח מלבב את השנינות, החן והברק המשותפים לשני המלחינים, אך לא היה זכר לכך בביצוע. נהפוך הוא: המנצח אלסנדרו קרוּדֶלֶה לא הצליח להשליט סדר בשורות הנגנים, והתוצאה היתה מבולגנת וחסרת איזון.

חטיבת בראס שתלטנית; כינורות חורקים; צליל תזמורתי עמום וגס – תופעות אלו ואחרות לא עוררו תקווה להמשך הקונצרט, והתיקון הזעום בדמות נגינת סולו נאה של כלי הנשיפה מעץ בפינאלה היה בבחינת 'מעט מדי, מאוחר מדי'.

היצירה הבאה היתה הקונצ'רטו לפסנתר של אנדרה היידו, ועל זו קשה לגבש דעה לאחר האזנה ראשונה ויחידה. הביצוע, בכל אופן, היה ממוקד, נמרץ ובטוח, גם אם מופרז בעוצמה, עד לכיסוי תדיר של הפסנתר ע"י התזמורת.

מכישוריה של הפסנתרנית מיכל טל ניתן היה להתרשם באופן ברור ומספק יותר בחלק השני של הערב, בו ניגנה את המבוא ואלגרו אפסיונאטו (אופ. 92) של שומאן.

אף כי סערת רגשות ואי-שקט שולטים ביצירה, הקפידה טל על גישה לירית וקאמרית שאינה מתפתה להיסחף במלודרמטיות דביקה, ולו לרגע.

תפיסה אמנותית זו, שביסודה הבנת האיזון ההכרחי בין הרגשי לשכלתני, באה לידי ביטוי שנית בבחירת ההדרן ובביצועו המעודן – הקטע הראשון מתוך "תמונות ילדות" (אופ. 15) של שומאן. בעקבות ההאזנה, יש עניין רב להוסיף ולהתרשם מהפסנתרנית, רצוי ברסיטל סולו.

גבירותיי ורבותיי, מהפך!

בקרב התזמורת, למרבה הפלא והשמחה, התחולל נס כלשהו בחלק זה של הקונצרט,  והפער באיכות ביחס לחלק הראשון פשוט בלתי נתפס. זה לא שהנגינה ביצירתו של שומאן או בסימפוניה הבלתי גמורה של שוברט תיזכר כיוצאת דופן ברמתה – עדיין יש צורך בשיפורים – אך לפתע הופק צליל ערב, חם, ולרגעים אפילו מרגש!

בניגוד עז למרקם התזמורתי השטוח והשומם שנוצר בסימפוניה של פרוקופייב, זו של שוברט נבנתה כהלכה ובמיומנות. הכינורות, כדוגמה לפרט המעיד על הכלל, מצאו את קולם האמיתי ונדו היטב בין פיאנו שקוף, חד ומדויק לפורטה עז.

מה ההסבר לפיצול אישיות מוזיקלי שכזה? לא ברור. המסקנה היחידה, מופרכת ככל שתישמע, היא שעדיף לתזמורת להתרכז כרגע ברפרטואר הרומנטי בלבד. למעוניינים להתרשם, בקונצרט הבא תנגן התזמורת את הסימפוניה החמישית של שוברט, ובחודש הבא תחזור על המבוא ואלגרו של שומאן – הפעם עם דניאל גורטלר, שהרשים מאד בשוברטיאדה האחרונה. שווה לבדוק.

התזמורת הקאמרית הישראלית. מנצח: אלסנדרו קרודלה. פסנתרנית: מיכל טל. מוזיאון ת"א, 9.2.12.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

<span>%d</span> בלוגרים אהבו את זה: