ראשי » Uncategorized » שבת בבוקר עם מוצרט

שבת בבוקר עם מוצרט

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

בניגוד למחאה החברתית המתמסמסת אצלנו, זו המוזיקלית של מוצרט חיה ובועטת כבר למעלה מ-200 שנה / עמיר קדרון, 12.12.11

חלק הארי של הקונצרט "אדונים, משרתים וצדק חברתי" (10.12, אודיטוריום בית חיל האוויר, הרצליה) הוקדש לטרילוגיה שהלחין מוצרט לליברטי של דה פונטה; עם זאת, המופע נפתח דווקא בארייה "Padre, germani, addio" מתוך "אידומנאו", וזאת משני טעמים: רישמית, כציון דרך משמעותי בחיי המלחין. עורך סדרת הקונצרטים, יוסי שיפמן, הקריא מכתבים ששלח מוצרט לאביו בתקופת עבודתו כשכיר מתוסכל לאחר כתיבת האופרה. אליבא דשיפמן, העובדה שמעמד המוזיקאים היה כשל משרתים היא שורש הניתוח הנועז שביצע מוצרט בהיררכיה החברתית בשלוש האופרות הנ"ל ובעיקר ב"נישואי פיגרו".

הסיבה השניה לבחירה בארייה מ"אידומנאו" עשויה להיות המחשבה שדווקא קטע לא מוכר יעורר וימקד מיידית את הקהל – קל וחומר כשמוגש בקולה הזוהר של מימה מילוא. אם בתקופת לימודיה באופרה-סטודיו היו לקהל אינסוף הזדמנויות להתפעל מכישרונה הנדיר, הרי שכעת הזמרת מנסה מזלה באירופה וממעטת להופיע בארץ; על כן נעים כפליים להתענג שוב על שירתה. מילוא לא אכזבה, וכבשה את לב הקהל בנקודת השיא של הקונצרט – הארייה "Non mi dir" מ"דון ג'ובני" – וכן בביצוע עסיסי ומקסים ל"Una donna a quindici anni" ("כך עושות כולן").

לצד מילוא הופיע הבאס-בריטון יאיר פולישוק, עוד קול מרתק מדור הזמרים הצעירים שפורח כאן. החיבור הקולי-תיאטרלי המצוין בין הזמרים התבטא להפליא בדואט הפתיחה מ"נישואי פיגרו" וגם בהדרן המלבב, "Pa Pa Pa" האהוב מ"חליל הקסם". בין היתר, הצטיין פולישוק ב"Non più andrai" ("נישואי פיגרו"), ששר בהנאה גלויה, עליה העיבה התעקשות הקהל לזמזם (בזיופים איומים) את הליווי. באמת שלא היה צורך – דויד זבה, אשר על הפסנתר וההנחיה השנונה, הסתדר היטב בכוחות עצמו, כרגיל.

הזמרת השלישית על הבמה היתה ברכה קול – נוכחות שאינה מובנת מאליה בתחום של מוצרט, בעיקר עבור מי שזכה להיטלטל כהוגן מהופעותיה המסעירות עם אנסמבל מיתר בשירי יוסף טל או רון ויידברג. אכן, הזמרת לא התאקלמה לחלוטין בדמות של כרובינו, למשל. מנגד, הצליחה למתן את קולה הרועם ואת אישיותה המתפרצת עבור הטריו המהפנט "Soave sia il vento" מ"כך עושות כולן", והתירה את הרסן בקטעים ההולמים יותר מכל את כישוריה: "Smanie implacabili" מאותה אופרה, והשיר הדרמטי "Als Luise".

לסיכום, קונצרט מהנה, קליל, ועם זאת מעמיק – ובעיקר מותיר טעם של עוד: משירתה של מימה מילוא ניתן להתרשם בקרוב במסגרת תחרויות האביב (20.12, מוזיאון ת"א); יאיר פולישוק ינסה כוחו בפרנאסוס של הלידר, "מסע חורף" (21.12, פליציה בלומנטל); ברכה קול תופיע בתוכנית לדינו מסקרנת עם יאיר דלאל, עירא גבעול, דורט פלורנטין ואחרים (17.12, נמל יפו).

הקונצרט הבא בסדרת "שבתות וצלילים" יעסוק באהבה ויתקיים ב-18 בפברואר, וכאן חובה לסייג ולהתריע כי אולם ההופעות אינו מחמיא לקולות, בלשון המעטה. מקומם מאד שהשכנים מרעננה מתפנקים בשני אולמות מצוינים (אולם צ'ייס באונ' הפתוחה וזה של המשכן העירוני לאמנויות), בעוד שבמרכז התרבות של הרצליה (בית חיל האוויר) יש שני חללים בעלי אקוסטיקה בלתי אפשרית. פיתרון אפשרי – להעתיק את הקונצרטים לאולם וייל שבכפר שמריהו, מרחק דקות נסיעה ספורות.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: