ראשי » Uncategorized » מוזיקה כענף ייצוא

מוזיקה כענף ייצוא

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

ערב "טעימות" של האנסמבל הקולי החדש יוצר הר של ציפיות לקראת הקונצרטים המתוכננים להמשך העונה / עמיר קדרון, 18.9.11

לפני מספר שבועות נעלו חברי האנסמבל הקולי החדש (המלך ארתור, אופרה בכנסיה) את עונת ההופעות שעברה בסיור הופעות בצרפת, וכמתאבן לעונה הנוכחית החליטו להעלות ערב שיכלול יצירות מהתכנית שבוצעה שם.

המופע "קולות מארץ הקודש" (17.9, המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל) נפתח ברגל ימין עם ביצוע יפהפה למזמור "אדון עולם" מאת המלחין היהודי בן תקופת הבארוק, סלומונה די רוסי. גורם ההפתעה היתה החלטתו המבריקה של מנצח האנסמבל, יובל בן עוזר, להפריד רביעיית זמרים מההרכב ולהציבם ביציע, ליצירת אפקט אנטיפוני. השירה המעודנת, והאופן בו המוזיקה אפפה את הקהל, חידדו את הרושם הדתי-מיסטי של המוזיקה.

בהמשך הערב, שמידת ההנאה ממנו עמדה ביחס הפוך לאורכו (כ-70 דקות) שר ההרכב שלל יצירות ממגוון תקופות וסגנונות, ותקצר היריעה מלהתייחס לכולן. מנה נוספת של ליטורגיקה משובחת נָכונה ב-"O Magnum Misterium" של פולנק ואח"כ, בנימה שונה, קלה בהרבה ואולי נוסטלגית-משהו, בפיוטים שעיבד דב כרמל.

עניין רב עוררה גרסתו של בוריס פיגובאט (יליד 54') ל"על נהרות בבל". אין מדובר ביצירה קלה במיוחד להאזנה, בעיקר ביחס ליתר התכנית. אווירתה כבדה לרוב,  ובמהלכה – שוב, בניגוד חריף לשאר היצירות – עוצמת הקולות העפילה לרמה מעיקה ממש. אין בציון עובדה זו משום גינוי, כיוון שמדובר בצעד הנובע מאסתטיקה אמנותית. כך או כך, ההחלטה לשלב את "על נהרות בבל" היתה נכונה וחשפה עוד טפח מיכולות האנסמבל.

המוזיקה החילונית לא קופחה: גולת הכותרת של הערב היתה, ללא ספק, "שירת הציפורים" של מלחין הרנסנס המאוחר ז'נקן. הביצוע – עירני, נלהב וחד כתער – ביטל את מחסום השפה, וכך, גם מבלי להתמצא בדקויות הטקסט העוקצני, הקהל נהנה מאד מהשירה. הסוד, ככל הנראה, טמון בחדוות העשיה הניכרת היטב על פני הזמרים.

ההופעה נחתמה בשני שירים מאת נעמי שמר. תחילה, עיבוד מקסים, ג'אזי וקליל ל"שנינו יחד תחת מטריה אחת", ואחריו "שלג על עירי". במהלך השיר האחרון היו כמה כניסות לא מדויקות בחטיבת הסופרן, ובנשימה זו חובה לציין גם שצמצום מספר הזמרים עבור הקונצרט המדובר, שנעשה לצורך התאמה למימדי האולם, הפר את האיזון בין החטיבות – ההשפעה ניכרה בעיקר אצל הטנורים. יחד עם זאת, היתרונות עולים על החסרונות: צליל האנסמבל זך, נקי ובהיר, ושירתו היא מופת של מוזיקליות.

לקראת תום ההופעה, הציג המנצח את תכנית העונה: בנובמבר, הקונצרט הפותח – בניצוח אנדרו פארוט – יכלול את הרקויאם של פורה לצד אורטוריית חג המולד של סן-סנס. מעט לפני כן ישתלב האנסמבל בקונצרט פתיחת העונה של תז' נתניה (לשעבר הקאמרית הקיבוצית), אשר גם בו יבוצע אותו רקויאם יחד עם המגניפיקט של באך.

הקונצרט העוקב יתרכז סביב ברהמס ומלחינים שקדמו לו ושביצירותיהם מצא עניין: באך ושיץ. בחודש מרץ יתקיים המופע המסקרן של העונה: הקנטטה "רבי אמנון ממגנצה" שהלחין רון ויידברג ושבוצעה ע"י ההרכב בפסטיבל ישראל 99'. לסיום, יקדיש האנסמבל ערב למוזיקה אמריקנית, ובו ספיריטואלס ויצירות מאת גרשווין, קופלנד ועוד.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: