ראשי » Uncategorized » אנינות צרפתית

אנינות צרפתית

פוסטים אחרונים

In Camera XV אולם אסיא אירה ברטמן אלה וילהלם אלה וסילביצקי אליאב לביא אנסמבל המאה ה-21 אנסמבל ליריק אנסמבל מיתר אריאל טושינסקי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה ברכה קול גוסטבו פורטה גיא פדר גלעד הראל גן-יה בן-גור אקסלרוד דויד זבה דויד שמר דורון פלורנטין דניאל אורן דניאל סטרכילביץ' האופרה הישראלית האנסמבל הקולי החדש הלן גרימו המקהלה הקאמרית המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל הפרויקט הקאמרי הישראלי הרביעיה הדורית התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל גנור יאיר פולישוק יזהר קרשון יעלה אביטל ירון רוזנטל כרמית נתן כרמן לה בוהם לה טראוויאטה לה טרוויאטה לירן קופל מוזיאון תל אביב מוזיקה נובה מיכל טל מימה מילוא מנפרד הונק משה אהרונוב נועם צור נטע היבשר נעה פרנקל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית סול גבטה סימפונט רעננה עינת ארונשטיין עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני עמית דולברג ענבר סולומון ענת צ'רני פליציה בלומנטל קארין שיפרין קובי מלכין קלייר מגנאג'י קרין הוכמן רביעיית היידן הישראלית רואי אמוץ רועי שילוח ריגולטו רפאל סקורקה שירי הרשקוביץ שלאגר שלישיית ירושלים תזמורת הבארוק ירושלים

קטגוריות

27 שנות ניסיון עושות את שלהן: רביעיית איזאי מגיעה לביקור ומדגימה מיומנות ודקויות, בעיקר במוזיקה "שלה" / עמיר קדרון, 24.11.11

הופעתה של רביעיית איזאי במרכז ענב (23.11) נפתחה בנגינת רביעיית "הציד" של מוצרט (ק. 458). למן ההתחלה ניתן היה להתרשם מהצליל החם, האינטימי והמגובש, תוצר של עבודת צוות מיומנת. מבין ארבעת הנגנים בלט במיוחד הכנר הראשון גיום סוטר (Sutre) בנגינתו שופעת הביטחון, אם כי תחושת האנסמבל היא השלטת בהופעתה של הרביעיה.

להוציא את נוכחותם הבולטת מדי של הוויולה והצ'לו בפרק השלישי, ואת הצורך לעבות מעט את הצליל בפרק הסיום, זרמה המוזיקה בנינוחות כמעט אגבית, ואולי בזה טמונה חולשתו היחסית של הביצוע – נעים ומקצועי, אך נותר "מנומס" בלבד, ולא מעורר רושם יוצאת דופן.

אין ספק כי גולת הכותרת של הקונצרט היתה הרביעיה של דביסי (אופ. 10). כאן התעלו האמנים והגישו לקהל מנת גורמה צרפתית עשויה לעילא, וניכר כי זהו מגרש הבית שלהם: הצליל הפך גמיש, אנרגטי; הפרשנות היתה רצופה ברובאטי מפתיעים. למשמע הביצוע, התעוררה תחושה שהנגנים עושים במוזיקה כבשלהם, אך לא באורח גחמני שהיה מוביל לתוצאה מנייריסטית, אלא מתוך בקיאות מופלגת בסגנון.

מלהיב במיוחד היה הפרק השני, ששורטט בגוונים עזים ונוצצים – יותר אקספרסיוניסטיים מאשר אימפרסיוניסטיים. הפרק העוקב, שעוצב באורח הפוך בתכלית, רך ומעורפל, הרשים עוד יותר בהבעתו העמוקה מהצפוי.

את התכנית חתמה הרביעיה אופ. 80 מאת מנדלסון, שביצועה דמה לזה של הרביעיה של מוצרט: עשוי נכון, ובכל זאת חסר משהו. ניכר כי הנגנים התאמצו להמחיש את זעקת השבר של המלחין על מות אחותו, אך זה נשמע כפוי ועל-כן לא מספיק אמין.

המבחן האמיתי ביצירה זו נמצא בפרק השלישי: בעוד שהאחרים מייצגים את כאב האבדן בדרמה מוחצנת, פרק זה הוא הספד מופנם, לירי ונוגע ללב. רביעיית איזאי אמנם נכנסה בהדרגה להלך הרוח ההולם, ועם זאת, ייתכן כי טמפו איטי יותר והקפדה יתרה על פרייזינג היו יוצרים את האווירה הנכונה במדויק משהושג בפועל.

בעונה שעברה השמיעה רביעיית כרמל ביצוע מטלטל ליצירה המדוברת; מועמדת טבעית אחרת למשימה היא רביעיית קאזאלס הזכורה לטוב מהופעתה המסעירה כאן. נדמה כי בעקבות מנדלסון שהפך עורו כדי להלחין מוזיקה מנוגדת לתוצר הרגיל שלו, על המבצעים להפיק צליל "מכוער" בהתאם. במסגרת האלגנטיות הצרפתית הטבעית, כמסתבר, של רביעיית איזאי – זה לא מהלך מובן מאליו.

הרביעיה תופיע בתכנית זהה במוצ"ש הקרוב במסגרת החוג למוזיקה קאמרית בחיפה. על אף ההסתייגויות, הרי שמדובר בהרכב שמעלותיו עולות על חסרונותיו – ואין שוחר מוזיקה שיעז להחמיץ את הביצוע המבריק לדביסי. מומלץ.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: